Mercedes-Benz

Nowy Mercedes-AMG GLA 45 4MATIC+

03.03.2020

Energiczne okrążenie toru wyścigowego albo weekendowa wycieczka w góry, ze sprzętem sportowym w bagażniku: nowe modele Mercedes-AMG GLA 45 4MATIC+ oraz GLA 45 S 4MATIC+ to mistrzowie wielu dyscyplin. W razie potrzeby te kompaktowe, wszechstronne pojazdy mogą popisać się dynamiką prowadzenia, która zaimponuje nawet właścicielom aut stricte sportowych. 2,0-litrowy silnik jest najmocniejszą seryjnie produkowaną 4-cylindrową jednostką turbo i występuje w dwóch wersjach mocy. Już podstawowy wariant, o mocy 285 kW (387 KM), okazuje się mocniejszy od poprzednika. Wariant S o mocy310 kW (421 KM) może rywalizować z maszynami znacznie wyższych kategorii. Aktywny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+ selektywnie kieruje siłę napędową do tylnych kół za pomocą AMG TORQUE CONTROL, zapewniając bazę dla maksymalnej przyczepności w każdych warunkach. To zasługa nowego mechanizmu różnicowego tylnej osi z dwoma sprzęgłami wielotarczowymi – po jednym na każde tylne koło. Dwusprzęgłowa przekładnia AMG SPEEDSHIFT DCT 8G w ułamku sekundy dobiera przełożenia zgodnie z warunkami jazdy.
Jedną z nowości GLA 45 i GLA 45 S, która w znacznym stopniu przyczynia się do niezrównanych wrażeń z jazdy, jest aktywny, w pełni zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+. Zapewnia on selektywny rozdział siły napędowej pomiędzy tylne koła za pośrednictwem AMG TORQUE CONTROL. Efekt: moment obrotowy jest tu „elastycznie” kierowany do lewego i prawego koła, przy różnych przełożeniach, w zależności od sytuacji na drodze – co zapewnia optymalną przyczepność niezależnie od warunków. To rezultat zastosowania przeprojektowanego tylnego dyferencjału z dwoma sprzęgłami wielotarczowymi, które selektywnie dbają o dopływ momentu do każdego z kół. Kontrola jego rozdziału pomiędzy osiami odbywa się elektromechanicznie, nie tylko w oparciu o prędkość jazdy, przyspieszenie boczne i wzdłużne oraz kąt skrętu kół, ale także z uwzględnieniem różnicw prędkości obrotowej poszczególnych kół, aktualnego biegu oraz położenia pedału przyspieszenia. Układ elektromechaniczny pozwala na bardziej wyrafinowane, przede wszystkim szybsze, sterowanie niż elektrohydrauliczny. Charakterystyka napędu zależy od wybranego trybu jazdy oraz ustawienia kontroli dynamiki jazdy AMG DYNAMIC.
Kierowca GLA 45 ma do wyboru 5 lub 6 trybów jazdy, wpływających nie tylko m.in. na reakcję na gaz i działanie przekładni czy napędu 4x4, ale także na dźwięk układu wydechowego.